Cristina-Ancuța POCORA

Dreptate pentru pensionarii proveniți din sistemul de apărare, ordine publică și siguranţă naţională

17 March 2013 ·

În scopul protejării dreptului fundamental la pensie, am iniţiat o propunere legislativă care impune menţinerea cuantumului avut înaintea recalculării, pentru beneficiarii ale căror pensii s-au diminuat drastic în urma proceselor de recalculare şi revizuire.

            Pentru un număr considerabil de persoane, pensionari din sisteme speciale, din cauză că nu au reusit, din motive independente de voinţa lor, sa prezinte toate hartiile doveditoare ale veniturilor din intreaga cariera, cuantumul pensiei a fost semnificativ diminuat faţă de cel obţinut legal în baza legislaţiei anterioare. Acest fenomen a avut un puternic impact negativ asupra valorificării dreptului la pensie al beneficiarilor acestor acte normative. Prin Propunerea legislativă privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniți din sistemul de apărare, ordine publică și siguranţă naţională am dispus (alin.(1)) ca “pensiile recalculate sau revizuite, conform prevederilor Legii nr.119/2010 (…), ale căror cuantumuri sunt mai mici decât cele cuvenite pentru luna decembrie 2010, se plătesc în cuantumul cuvenit pentru luna decembrie 2010”, iar în alin.(2), ca plata acestor drepturi băneşti să se efectueze începând cu luna următoare celei în care intră în vigoare prezenta lege.

initiativa legislativa

expunere de motive

            Am iniţiat această propunere pentru a înlătura inechităţile dintre beneficiarii ale căror venituri realizate lunar au fost identificate şi cei cărora nu li s-au putut identifica veniturile, din cauza distrugerii arhivelor sau deteriorării acestora în timp.

            De asemenea, in dezbaterea in Parlament, impreuna cu reprezentantii Guvernului trebuie identificate modalitati punctuale de interventie pentru “cazuri speciale tip Florea Geica”  – “pensii nesimtite”, de la care a pornit aceasta masura generalizata si gresita.

12 Raspunsuri la “Dreptate pentru pensionarii proveniți din sistemul de apărare, ordine publică și siguranţă naţională”

  1. Cu tot respectul sper ca nu ati uitat si aviatorii civili din proiectul Dumneavoastra (legea 223), sau daca suntem inclusi in categoriile enuntate fiind si noi sub incidenta legii119 si aoug59/2011!Cu toata consideratia am rugamintea sa reanalizati situatia pensiilor personalului aeronautic civil
    navigant profesionist din România .si sa ne sprijiniti în rezolvarea unei mari nedreptati ce ni s-a facut.
    Prin Legea 119/2010 privind stabilirea unor masuri în domeniul pensiilor, s-a dispus ca pensiile
    de serviciu stabilite pe baza legii 223/2007, sa devina pensii în întelesul Legii 19/2000. Printre cele 9
    categorii de pensii care au fost vizate, se numara si pensiile de serviciu ale personalului aeronautic civil
    navigant profesionist din aviatia civila.
    În urma recalcularii pensiilor de serviciu ale personalul aeronautic civil navigant din România,
    începând cu 01 septembrie 2010, acestea s-au redus substantial sau catastrofal, pentru prea multi,
    cuantumul acestora fiind diminuat cu 40 pâna la 98%. Pensia medie a personalului aeronautic navigant
    civil s-a diminuat în septembrie 2010 de la 9000 lei la 900 lei/luna.
    În prezent, prin aplicarea prevederilor Legii 119/2010 si O.U.G. 59/2011, legislatia în vigoare nu
    mai are în vedere responsabilitatea, valoarea muncii si calitatea deosebita a activitatii prestate de
    aceasta categorie de personal, multitudinea factorilor de risc, amprenta lasata asupra sanatatii personale
    de catre mediul în care aceasta categorie profesionala si-a desfasurat activitatea. În Parlament, cu ocazia
    dezbaterii si adoptarii Legii 223/2007, prin expunerea de motive, prin pozitia exprimata de
    membrii Parlamentului, s-a evidentiat importanta si caracterul special al activitatii acestei categorii
    sociale. Sustinerile s-au bazat, evident, si pe studiile stiintifice – medicale ce scot în evidenta rata ridicata
    a mortalitatii în rândul personalului aeronautic navigant, în perioada de activitate cât si dupa iesirea
    la pensie.
    Astfel, s-a constatat ca în primii 5 ani dupa iesirea la pensie, rata îmbolnavirilor grave atinge 90%,
    iar cea a mortalitatii depaseste 40%. Studiile efectuate de organisme internationale de profil au evidentiat
    ca sarcinilor suportate de organism în timpul zborurilor de scoala, a zborurilor acrobatice, substantele
    toxice folosite în aviatia utilitara, radiatiile pe timpul zborului, al caror nivel creste dramatic odata cu
    altitudinea, reprezinta fiecare dintre ele riscuri foarte ridicate ce produc îmbolnavirea organismului uman.
    Datorita acestor factori, uzura organismului este extrem de ridicata, capacitatea de recuperare diminuata
    simtitor, iar numarul celor care reusesc sa atinga vârsta de pensionare a fost si este mic. Speranta medie
    de viata a personalului aeronautic civil navigant din aviatia civila din România este de numai 57-59 ani.
    Potrivit datelor furnizate de C.N.P.A.S., în 2009, existau doar 1500 persoane provenite din
    personalul navigant al aviatiei civile care beneficiau de pensie de serviciu. Iar la nivelul anului 2010
    septembrie 1300 ( astazi mai suntem 1200 pensionari).
    Efortul bugetar anual cu pensiile aviatorilor nu depasea cifra de 35 milioane euro. Suma era
    ridicola pe lânga cheltuielile totale pentru pensii din 2009 care au fost de 9,44 miliarde euro conform
    expunerii de motive a legii privind sistemul unitar de pensii publice. Pensiile tuturor pensionarilor
    proveniti din rândul personalului navigant în aceeasi perioada a reprezentat doar 0,37% din cheltuielile
    totale cu pensiile din România. Chiar disparitia fizica a acestor pensionari nu ar fi schimbat cu nimic
    ponderea cheltuielile statului cu pensiile. În prezent mai sunt în plata aproximativ 1200 pensii de asigurari
    sociale (inclusiv pensiile de urmasi) ale personalului aeronautic civil navigant, tratate ca orice alte pensii
    obisnuite, fara a tine cont de specificul acestei profesii, iar efortul bugetar pentru revenirea la pensiile de
    serviciu ar fi total nesemnificativ pentru bugetul asigurarilor sociale ca si pentru bugetul statului.
    Pensionarii au avut încredere în statul de drept, având în vedere mai multe situatii când s-au
    recalculat pensiile si niciodata nu s-a scazut cuantumul lor. De exemplu în OUG 4/2005 privind
    recalcularea pensiilor, care a fost aprobata prin Legea 78/2005, la Art. 6, alin. (2) se prevede ca: “În
    situatia în care cuantumul pensiei aferent noului punctaj determinat este mai mic decât cel cuvenit sau
    aflat în plata, se mentine cuantumul cuvenit sau aflat în plata (…).” Deci, în 2005 principiul dreptului
    castigat exista si a fost respectat, iar în 2010 nu!
    Constitutia României, ne asigura ca un drept odata stabilit nu poate fi restrâns sau desfiintat.
    Sigur ca statul poate modifica impozitarea veniturilor, poate plafona anumite venituri pentru perioade
    limitate asa cum a fost în cazul plafonarii sporurilor sau a reducerii salariilor bugetarilor cu 25% prin legea
    118/2010. Dar treptat aceste drepturi au fost reîntregite total acum, chiar prin masurile luate de liderii
    U.S.L. în cursul anului 2012 si readuse la nivelul anului 2010.
    Dupa emiterea deciziilor de recalculare a pensiilor, aproape toti ne-am adresat instantelor
    judecatoresti contestând aceste decizii, având loc astfel mii de procese în toata tara. În urma aplicarii
    hotarârilor judecatoresti definitive si irevocabile, în putine cazuri au fost repuse integral în plata pensiile
    de serviciu, în alte câteva acestea au fost repuse în plata în procente de 50-75%, iar în cele mai multe
    situatii s-au pastrat pensiile amputate, diminuate drastic pe baza non-legii puse în practica de fosta
    putere începând cu septembrie 2010.
    În mod trist, nici macar instantele judecatoresti nu mai judeca corect si unitar cauze absolut
    identice în aceasta tara, pronuntand hotarâri diferite, functie de argumente si ratiuni complet opuse care
    conduc la o discriminare generala a petentilor!
    Cu tot respectul solicit pentru mine si colegii mei din aviatia civila repunerea in drept a articolelor
    abrogate din legea 223/2007din urmatoarele motive:
    1) Numarul aviatorilor profesionisti ce contribuie la constituirea fondului de pensii este de 2,3 ori
    mai mare decit numarul pensionarilor aviatori.
    2) Contributia la fondul de pensii a contributorilor aviatori este deosebit de mare intrucit veniturile
    acestora sint foarte mari comparativ cu veniturile celorlalte categorii de salariati.
    3) Nominal fondul de pensii pe timpul crizei nu a fost afectat intrucit colectarea a fost si este
    aceeasi.
    4) Intrucit pensiile de servici ale aviatorilor profesionisti se platesc din ce se colecteaza de la
    contributorii aviatori in totalitate, bugetul de stat nu este afectat.
    1) Datorita dezvoltarii aviatiei civila prin aparitia de companii noi ce opereaza in Romania,
    necesarul de piloti profesionisti a crescut, asa ca raportul intre aviatorii activi, contributori la fondul de
    pensii, si pensionarii aviatori s-a dezechilibrat in favoarea celor activi, acesta fiind de 2,3 pentru un
    pensionar. Pe cale de consecinta in aviatia 2,3 activi cotizeaza pentru pensia unui singur pensionar la
    fondul de pensii. Conform legii 263/2011 colectarea fiind de 41,3 raportul de 80% din venit ce reprezinta
    cuantumul pensiei aviatorului conform legii 223/2007 nu este afectat, colectarea ajungind la 95% (2,3
    ori 41,3 egal 95%) In aceste conditii Art 46 alin 3 din legea 223/2007 nu reflecta realitatea. Acesta
    specifica , completarea pensiei aviatorilor de la pensia sociala la pensia de serviciu sa se faca din
    bugetul de stat,cea ce real nu este nevoie si nici nu se intimpla.
    2) Contributia aviatorilor la fondul de pensii fiind deosebit de mare comparativ cu al celorlalte categorii
    de salariati si pensionarii aviatori trebuia sa beneficieze de o pensie deosebita. Neexistind o corelatie
    intre veniturile aviatorilor activi si pensiile aviatorilor, in legile actuale,inseamna ca o mare parte din
    contributiile aviatorilor activi in loc sa ajunga la pensionarii aviatori ajunge la alte categorii de pensionari,
    lucru incorect.
    3) Justificarea ca pensiile aviatorilor au fost diminuate datorita crizei nu este fondata indiferent de
    ce s-a intimplat sau se intampla, veniturile aviatorilor nu au suferit diminuari iar colectarea la fondul de
    pensii in cuantum nominal a ramas aceeasi.
    4) Repunerea in drepturi a pensionarilor aviatori nu afecteaza bugetul de stat. Diferenta de la pensia
    sociala la pensia de servici se face in mod fizic din contributiile aviatorilor activi, contributii ce depasesc
    nevoile. Niciodata, contrar art. 46 alin. 3 din legea 223/2007 nu a fost nevoie a se apela la bugetul de stat
    pentru completare.
    DECI BANI PENTRU AVIATORI SUNT SI TREBUIE DOAR VOINTA POLITICA!
    In continuare sa luam in calcul faptul ca guvernul a actionat dusmanos impotriva pensionarilor
    aviatori. Legea 119/2010 care actioneaza impotriva constitutiei, adica retroactiv, in unele complete a
    fost infirmata si pensionarii si-au reluat drepturile. Atunci, ca raspuns, guvernul BOC cu rea credinta
    a emis OUG 59/2011 care a anulat din nou aceste drepturi. Retroactivitatea se vede in principii.
    Doua legi, ambele constutionale, in care, a doua cronologic aparuta actioneaza asupra primei legi,
    inseamna ca, actiunea este ilegala conform constiitutiei. Asa a actionat Ministerul Muncii, a aplicat ilegal
    o lege constitutionala impotriva altei legi si ea constitutionala (legea 119/2010 impotriva legii 223/2007)
    Cateva considerente politice: in majoritatea noastra aviatorii am apreciat Programul politic al
    PSD, alianta USL, care prevede fara echivoc reparatia nedreptatilor facute de regimul trecut, desfiintarea
    legilor aberante si neconstitutionale si pentru ca va sprijinim si v-am votat dorim sa se
    indeplineasca aceste deziderate in care credem toti si pentru care ne reprezentati.
    In inchiere va rog din suflet sa-mi raspundeti deschis direct la obiect asa cum cred ca merita un
    aviator pensionar, care a adus atatea foloase si faima tarii:
    CAND FACETI DREPTATE AVIATORILOR ?
    Va multumesc, sincer cu atasament,
    Silviu Marian POPESCU

  2. Este o initiativa corecta reparatorie si tot asa trebuie sa cuprinda si PERSONALUL NAVIGANT CIVIL PROFESIONIST DIN ROMANIA CARE ESTE IN NUMAR DE 1200PENSIONARI dar contributori direct la buget si care au aceeasi problema amputarea pensiilor cu pana la 90% Multumesc si astept un raspuns!Cu stima si consideratie!

  3. voi prezenta materialul dumneavoastra, precum si alte materiale pe care le-am primit, la dezbaterea legii in comisie.

  4. marian says:

    doamna pocora daca tot vorbim despre pensii vreau sa va intreb cand se modifica legea pensiilor civile.
    am in familie un caz mama mea are 38 de ani de vechime in campul muncii si are o pensie de 350 de lei. este iesita la pensie anticipata si are o penalizare de 45 la suta din cuantumul pensiei. la recenta indexare mama nu a primit nimic pentru ca aceste pensii de 350 de lei nu au fost indexate iar ea conform legi astea nenorocita a fost bagata cu cei care au pensia minima gramtata ceea ce nu este corect pentru ca ea a muncit are 38 de ani si chiar daca a iesit anticipat la pensie nu merita sa primeasca o asfel de pensie umilitoare.
    intrebarea mea si va rog din toata inima daca puteti sa oferiti un raspuns este cand se va da o legea corecta a pebsiilor civile?
    acest proiect despre care vorbiti se refera si la pensiile civile? sau doar la pensiile militare?
    de asemenea vreau sa va rog din suflet atunci cand se va face o noua legea a pensiilor civile sa aveti in vedere o scadere a varstei de pensiionare la femeile care au nascut si au vaut in ingrijire un copil cu handicap grav.
    aceste femei sunt mame eroine au si muncit si s-au dedicat trup si suflet sa ingrijasca acel copil cu handicap nativ.
    cred ca in lege trebuie o prevedere speciala pentru mamele care au nascut ingrijesc sau au ingrijit un copil tanar cu handicap grav.
    poate reusiti introducerea unei asfel de prevederi asfel in cat o asfel de mama eroina sa fie rasplatita ajutata de stat sa iasa cu cativa ani mai devreme la pensie.
    multumesc anticipat!

  5. Suciu Rodica says:

    O initiativa laudabila si corecta dar ar trebui sa nu ignorati nici persoanele care au lucrat in grupa I de munca anterior datei de 01.04.2001, conditii care afecteaza sanatatea si care sunt comparabile ca riscuri cu cele ale acestora.
    Modificarea art 158 din Lg.263/2010 este un act de dreptate pe care consider ca aveti datoria sa-l faceti, pentru cei care au lucrat in grupa I de munca anterior datei de 01.04.2001 si care au votat USL si v-au votat ca urmare a promisiunilor care li s-au facut in campania electorala, acelea privind indreptarea magariilor facute de PDL si respectiv si aceea de a corecta Legea Robertei Anastase. Comisia de munca din Camera Deputatilor- ma refer aici la Comisia de munca din legislatura anterioara- a facut “varza “ initiativele de modificare initiate de cativa parlamantari carora “le pasa”.
    Este vorba despre cele trei initiative Plx 717/2011 (in forma adoptata tacit de catre Senat – si nu cea “nascuta” in Comisia de munca din legislatura anterioara, pentru care aceeasi comisie a intocmit raport de adoptare tocmai pentru ca nu indrepta nimic fiind total diferita de forma adoptata tacit la Senat ) si respectiv Plx 465/2011 si Plx 466/2011.
    Acestea au intrat pe ordinea de zi a plenului Camerei in 19.02.2013 si au fost retrimise, pentru 2 saptamani, actualei Comisii de munca, pentru raport suplimentar. Termenul a fost 04.03.2013 care este de mult depasit.
    Sa inteleg ca intarzierea unui act de dreptate si corectare a unei discriminari evidente pentru aceasta categorie inseamna ca toate promisiunile din campanie au fost uitate?
    Daca Plx 717/2011 nu va fi votata in varianta adoptata de Senat nu aduce nici o modificare Legii 263 art158 .Am fost furati odata si speram ca raul facut de PDL sa fie indreptata, .noi am dat votul corect USL, acum este rindul Dvs. sa faceti dreptate

  6. suria sanda says:

    Subscriu la cele de mai sus legate de grupa I si reducerea nediscriminatorie a varstei de pensionare prin modificarea art.158 din lg263/2010

  7. Sasa says:

    Luna viitoare USL faceun an de cand tot ii minte pe pensionarii militari ca ii repune in drepturi.Halal ,,Dreptate pana la capat”
    Ponta este un fel de Boc II.Nu are niciun caracter, este un mincinos si un avid dupa putere.De cand sunteti la guvernare nu ati facut nimic, nu ati numit procurori generali, nu ati schimbat mafia PDl din functiile detinute, va tineti decat pe la emisiuni TV (formulare nepotrivita eliminata de administrator) fara sa realizati ceva.In plus unele ministerese in loc sa munceasca o pun in fiecare zi de conferinte, intalniri si seminarii fara sa gaseasca solutii sa creeze locuri de muna.A, da! Creeaza someri pe fiecare zi.

  8. Sasa says:

    Pai ce (formulare nepotrivita eliminata de administrator) sa-l postezi mesajul direct, intai sa-l vezi si daca te lauda il postezi , daca, nu iti convine, la gunoi cu el

  9. cornelia says:

    Cu tot respectul as dori sa va reamintesc despre problema pensiilor personalului navigant profesionist din aviatia civila.”Dreptate pana la capat”, ma bucur pt. rezolvarea problemelor pensionarilor proveniti din sistemul de aparare,ordine publica si siguranta nationala, dar cu celelalte categorii de pensionari cuprinse in Lg.119/2010 ce se va intampla?
    Mentionez ca numarul pensionarilor proveniti din aviatia civila de la 1500 cati eram in august 2010 in momentul de fata aprilie 2013 mai sunt 1200, diferenta de 300 diparand pe ” cale naturala ” din sistemul de pensii.
    Este chiar asa mare efortul bugetar pt. eliminarea inechitatilor suferite de ac. categorie socio profesonala f.f. numeroasa dupa cum se vede 1200 de persoane.Tin sa va reamintesc ca pt. plata pensiei ac. categorii ,in aviatia civila sunt 2 1/2 activi.
    La un moment dat in decembrie 2012 pe site-ul Senatului Romaniei a fost postat un proiect de lege ,care a fost amanat in sedinta din 29 decembrie, este adevarat ca ac. proiect a fost depus in legislatura trecuta, nu inleleg ce s-a intamplat deosebit in legislatura actuala de a fost amanat.
    Poate colegii dv. liberali vor avea bunavointa sa-l depuna din nou, el a fost depus de d.nii senatori Victor Paul Dobre si Calin Popescu Tariceanu .
    Cu deosebit respect
    Cornelia Popescu ( pensionara cu ” pensie nesimtita “)

  10. Dragan Sanda says:

    In campanie USL a promis ca va indrepta inechitatile legate de gr1 de munca .Nu e posibil sa nu fie recunoscuta o perioada lucrata in gr1 pentru care s-au platit anumite contributii si sa fie retrogradata la gr2 .Nici o lege nu se aplica retroactiv cu exceptia legii penale.Mai avem constitutie?Se mai respecta?Rog membrii comisiei muncii sa grabeasca raportul Plx717\2011 care deja e intirziat cu 6saptamini.

  11. Nidia Soare says:

    Pe romaneste : imi bag picioarele in legile lor reparatorii, ca prin legea 119/2010 au fost trecute in rindul mortilor si 1000 de grefiere, iar acum 400 sint in plata cu pensia de serviciu si pentru 600 nu s-a mai putut da o lege reparatorie, ca DE noi nu avem pantaloni (sa fiu eleganta)

  12. Iordan_Nicolae says:

    Dati grupa 1 pentru orice perioada,oricit de mica ar fi.Daca am ani munciti inainte de 89,ar trebui sa ies la pensie la mai putin de 65 ani.Legea 263 nu poate fi retroactiva.Armata ar trebui sa fie contributivitate,pt. ca acum nu se mai face armata.Faceti dreptate pt.cei care au facut cu sudoare ceea ce azi fura unii

Raspunde