Cristina-Ancuța POCORA

PNL contestă la CCR legea prin care PSD loveşte angajatorii

10 December 2014 ·

Grupul Parlamentar al PNL a sesizat în data de 9 decembrie 2014 Curtea Constituţională cu privire la unele prevederi ale Legii pentru modificarea şi completarea Legii 53/2003 Codul muncii(PL-x nr. 189/2014).

Sesizare PNL Proiect codul muncii final )

Adoptarea acestei Legi aduce mari prejudicii, deoarece prin intrarea ei în vigoare se va ajunge la concedierea şi trimiterea în şomaj a unui număr de aproximativ 100.000 salariaţi, reducerea majoră a şansei primului job pentru tineri, pierderi importante la bugetul de stat, de aproximativ 132 milioane de euro anual – provenite din necolectarea de taxe şi impozite şi evaziune fiscală rezultată din munca la negru, dar şi creşterea cu peste 36 de milioane de euro anual a cheltuielilor suplimentare din bugetul asigurărilor sociale, prin scoaterea de pe piaţa muncii a zeci de mii de angajaţi şi lipsirea acestora de accesul la contracte de muncă temporară, până la găsirea unui post permanent.

Deşi am atras atenţia, atât la dezbaterile care au avut loc în comisia de specialitate, dar şi în Plenul Camerei Deputaţilor, asupra impactului negativ pe care îl va avea avizarea favorabilă a acestei propuneri legislative, atât pentru agenţii de muncă temporară, dar şi pentru zecile de mii de angajaţi români, legea a fost adoptată, prevederile acesteia urmând să genereze dezechilibre semnificative în piaţa muncii, dacă nu se vor face anumite corecţii.

În primul rând, legea încalcă dispoziţiile art. 148 din Constituţia României, prin netranspunerea corectă a Directivei 2008/104/CE. Forma legii nu ține cont de specificul activității societăților de muncă temporară care pun la dispoziție personal nu doar în România, ci și  în afara României, prin detașare, creându-se, prin utilizarea noțiunii de salariu în loc de remunerație sau venit,toate premizele distrugerii a peste 100.000 de locuri de muncă, a aproximativ 300 de societăți de munca temporară și, în ultimă instanță, a unui sector de activitate.

În al doilea rând, legea încalcă dreptul de proprietate al angajatorului, garantat de Constituţie, deoarece prin noul text remunerația aferentă zilelor de concediu de odihnă nu se mai acordă în concordanță cu munca prestată și indiferent de perioada de muncă prestată în anul calendaristic, angajații ar avea drept la concediu de odihnă întreg, cu plata întreagă a zilelor de concediu.

De asemenea, angajatorul este obligat prin noua reglementare să plătească drepturile salariale, în perioada de incapacitate temporară de muncă sau concediu de maternitate, risc maternal sau pentru îngrijirea copilului bolnav al angajatului, deşi acesta nu prestează activitate productivă și ca atare nu poate beneficia de drepturi salariale rezultate direct din această perioadă.

Este evident că în acest fel, angajatorul suferă o pierdere patrimonială, întrucât continuă să plătească drepturi salariale chiar dacă angajatul său nu prestează efectiv munca la care s-a angajat prin semnarea contractului individual de muncă.

Tot prin prevederile menţionate mai sus se crează şi o situaţie discriminatorie, şi anume, angajații trebuie să aibă dreptul egal la concediu de odihnă în raport cu activitatea prestată de aceștia în anul calendaristic. La activitate prestată egală, concediu de odihnă egal. Ori prin textul de lege se crează un  tratament diferit în sensul că indiferent de perioada de muncă prestată în anul calendaristic anterior angajații ar avea drep egal de concediu de odihnă.

Având în vedere cele menţionate mai sus, Grupul Parlamentar al PNL a solicitat Curţii Constituţionale să constate că prevederile alineatelor (3) şi (4) ale art. 92, dar şi prevederile alin (2) şi (4) ale art. 145 din Legea pentru modificarea şi completarea Legii 53/2003 Codul muncii (PL-x nr. 189/2014), sunt neconstituţionale.

2 Raspunsuri la “PNL contestă la CCR legea prin care PSD loveşte angajatorii”

  1. Gina Balan says:

    Este de neconceput!Dupa ce s-au infiintat niste Agentii de munca temporara,obligate sa aiba in cont garantii de 25 salarii brute ,ne trezim acum ca nu avem voie sa detasam angajatii in strainatate,doar acolo ii putem detasa…ca nu se considera detasare,nu au dreptul la diurnal dar suntem obligati sa le acordam cazare,transport,etc…si salariul utilizatorului.Intre asa si eu…cine credeti ca ne ofera noua pentru angajatii pusi la dispozitia utilizatorilor sume din care sa platim acestora impozit si contriburii la 1500 euro?aDICA 2300 EURO?Atunci cine mai poate trimite pe cineva?Cine din Romania imi cere mie personal si sa-mi acorde si un commission cand forta de munca este la coltul strazii??
    Niciodata nu avem legi clare,ne puneti pe drumuri,cautam sa fim de buna credinta si apoi ne trezim ca de fapt nu este asa!Se pare ca nimeni nu se gandeste ca 100000 muncitori care lucreaza ca si detasati prin firme de munca temporara intretin alte minim 500000?
    Suntem batjocoriti la orice incercam sa facem,obstructionati in orice intentie buna!Poate puteti obtine ceva pentru noi pentru ca trebuie efectiv sa abandonam intentia de a mai avea acest tip de societate!Pentru formularul A1 se cere activitate de 25% in tara…sa-si faca domnii parlamentari acest tip de societate,poate cu relatii d-lor le cere cineva din Romania forta de munca temporara,noi..muritorii de rand nu avem cum sa avem asemenea cereri!

  2. Tocmai acestea sunt motivele pentru care am contestat aceasta lege asa cum a fost ea facută. În mod clar cei de la PSD urmăresc să lovească în acest tip de angajatori pentru că amendamentele formulate sunt în acest sens. Ceea ce îmi scapă este motivul pentru care doresc să facă acest lucru, pentru că el atrage după sine pierderea de locuri de muncă!

Raspunde