Cristina-Ancuța POCORA

Revizuirea Constituției rămâne un obiectiv major pentru PNL și o prioritate a noii sesiuni parlamentare

03 February 2014 ·

    Modificarea Constituției rămâne un obiectiv major pentru PNL și USL, fiind unul dintre principalele angajamente pe care ni le-am asumat ca proiect de reformare profundă a funcționării societății românești.

    Comisia pentru revizuirea Constituției își începe activitatea luni, cu intenția ca până miercuri să treacă în revistă tot corpul de modificări aduse, ţinând cont de toate observațiile și recomandările făcute de Comisia de la Veneţia, de Consiliul Legislativ, precum și de concluziile reieșite din discuțiile din spațiul public.

    Ulterior, Guvernul va trimite Comisiei de la Veneţia proiectul final, pe cât posibil chiar în cursul acestei săptămâni.

 

    Președintele Comisiei comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru elaborarea propunerii legislative de revizuire a Constituţiei României, Crin Antonescu, a condus, începând de anul trecut, lucrările acestui for parlamentar care a analizat și a adoptat într-o manieră perfect transparentă modificările legii fundamentale.

    De la bun început, societatea civilă a fost implicată, prin constituirea Forumului Constituțional, la formularea de propuneri de revizuire a Legii fundamentale. Toate aceste modificări, discutate și analizate, au făcut obiectul unui raport prezentat public de Cristian Pârvulescu, coordonatorul acestui Forum.

    Apoi, în Parlament, procesul de revizuire a Legii fundamentale a fost unul caracterizat de o totală transparență. Reprezentanții presei au avut acces nelimitat, permanent la ședințele Comisiei conduse de președintele PNL, Crin Antonescu.

   

    Proiectul de revizuire a Constituției aduce îmbunătățiri semnificative în sensul modernizării și adaptării la legislația internațională a drepturilor omului.

    În ceea ce privește sistemul judiciar, modificările care s-au adus întăresc principiul independenței justiției, întăresc și definesc și mai bine  separația puterilor în stat. Aceste modificări merg în sensul tuturor angajamentelor internaționale ale României, într-un efort de consolidare a independenței justiției.

    Pe lângă clarificarea unor raporturi instituționale între cele trei puteri ale statului, propunerea de revizuire include foarte multe prevederi care extind drepturile și libertățile civile. Astfel, cetățeanul devine principalul beneficiar al procesului de revizuire a Constituției:

  • demnitatea umană este menționată ca sursă a tuturor drepturilor şi libertăţilor fundamentale şi este inviolabilă
  • dreptul la apărare prevede că în faza de judecată a procesului penal este garantat principiul egalității de arme între acuzare şi apărare
  • se garantează protecția datelor cu caracter personal și secretul corespondenței, inclusiv a celei electronice.

 

    În jurul modificărilor pentru Constituție au apărut deja o serie de teme false, ca de exemplu asupra subiectului atribuțiilor președintelui sau asupra modalității de desemnare a premierului.

    Noua Constituție conferă președintelui aceleași atribuții pe care le are și în prezent. Principalele modificări aduse legii fundamentale au rolul de a specifica mai clar atribuțiile instituțiilor statului.

  • Astfel, în vechea Constituție nu se preciza cine merge la Consiliul European, deoarece în momentul redactării România nu era stat membru al Uniunii Europene. Prin noua formă a Constituției se precizează că atunci când e vorba de teme economice sau care țin de activitatea Executivului merge primul ministru, iar când sunt abordate teme ce țin de relațiile internaționale și de securitatea internațională merge președintele.
  • Totodată, a fost trecut în textul noii legi fundamentale faptul că atunci când sunt alegeri, primul ministru este desemnat de către partidul sau alianța care este pe locul I. În acest fel niciodată președintele, indiferent de numele lui, nu va putea să o interpreteze in mod abuziv..
  • De asemenea, șeful statului poate fi suspendat, dar spre deosebire de prevederile actuale, se aplică modelul austriac. Astfel, dacă referendumul nu e validat, Parlamentul se dizolvă.

    În formula din noua Constituție se restrânge într-adevăr posibilitatea  președintelui de a desemna premier pe oricine, chiar ignorând rezultatul scrutinului popular și anume îl constrânge pe președinte să respecte rezultatul votului popular și să încredințeze prima oară mandatul partidului sau alianței politice, actorului electoral care s-a clasat pe primul loc în alegeri.

    Evident că, dacă acest prim clasat, primind mandatul, nu reușește să reunească o majoritate în Parlament, el nu poate face guvernul ceea ce generează, evident, o nouă soluție de majoritate.

    Forma revizuită stipulează următoarele:

  • Președintele îl desemnează drept candidat pentru funcția de prim-ministru pe reprezentantul propus de partidul politic, respectiv de alianța politică participante la alegeri care au obținut cel mai mare număr de mandate parlamentare, potrivit rezultatului oficial al alegerilor. În cazul în care există mai multe formațiuni politice care au participat la alegeri și care au obținut același număr de mandate, Președintele îl desemnează drept candidat pentru funcția de prim-ministru pe reprezentantul propus de partidul politic, respectiv alianța politică participante la alegeri, care au obținut cel mai mare număr de voturi, potrivit rezultatului oficial al alegerilor.

  • În cazul în care candidatul pentru funcția de prim-ministru își depune mandatul, nu se prezintă în fața Parlamentului pentru acordarea votului de încredere în termenul prevăzut sau nu obține votul de încredere, Președintele îl desemnează drept candidat pentru funcția de prim-ministru pe reprezentantul propus de partidul politic, respectiv alianța politică participante la alegeri care au obținut al doilea cel mai mare număr de mandate parlamentare, potrivit rezultatului oficial al alegerilor.

  • În cazul în care cel de-al doilea candidat la funcția de prim-ministru își depune mandatul, nu se prezintă în fața Parlamentului pentru acordarea votului de încredere în termenul prevăzut sau nu obține votul de încredere, Președintele îl desemnează drept candidat pentru funcția de prim-ministru pe reprezentantul propus de o coaliție de formațiuni politice parlamentare care însumează majoritatea absolută a mandatelor parlamentare, potrivit rezultatului oficial al alegerilor.

  • În cazul în care cel de-al treilea candidat la funcția de prim-ministru își depune mandatul, nu se prezintă în fața Parlamentului pentru acordarea votului de încredere în termenul prevăzut sau nu obține votul de încredere, Președintele dizolvă Parlamentul.

2 Raspunsuri la “Revizuirea Constituției rămâne un obiectiv major pentru PNL și o prioritate a noii sesiuni parlamentare”

  1. Larisa Iorga says:

    Aceste modificari sunt de bun simt, sunt binevenite si doar cine nu le intelege le poate contesta. Din partea mea, nota 10!

  2. irinastroe says:

    In felul asta sa putem reforma societatea romaneasca, doamne ajuta! Poate vom iesi si noi din hatisul asta in care ne-a aruncat Boc si sleahta lui!

Raspunde